• Industriële elektronica. Van kleine tot grote series.

Voorkom productieverlies door een ijzersterke SLA: Deze 12 punten mogen absoluut niet ontbreken

Voorkom productieverlies door een ijzersterke SLA: Deze 12 punten mogen absoluut niet ontbreken

Als inkoper wil je zekerheden. Jij wil weten wanneer een product geleverd wordt, dat het aan een kwaliteitsnorm voldoet en je wil weten wat er gebeurt in het geval van onvoorziene omstandigheden. Daarom stel je een Service Level Agreement (SLA) op. Maar hoe stel jij samen met de leverancier een foutloze SLA op?

Voorkom onbetrouwbare levering van jouw printplaten en dat jij risico loopt op productieverlies. Stel een ijzersterke SLA op en creëer rust in plaats van onzekerheid.

De volgende punten mogen absoluut niet ontbreken in een SLA: 

  • De omschrijving van de dienst of het product
  • De duur van de overeenkomst en wanneer deze beëindigd wordt
  • Wie de contactpersonen zijn
  • Wat de responsie of de levertijd is
  • Afspraken omtrent betalingsvoorwaarden en condities
  • Afspraken ten aanzien van factureren en betalingen
  • De wijze waarop de dienst wordt gemeten
  • Hoe vaak en naar wie toe wordt gerapporteerd
  • Wat de sancties zijn bij het niet nakomen van de afspraken
  • Hoe om wordt gegaan met wijzigingen in de dienst
  • Of en onder welke voorwaarden onder de SLA uit te komen is
  • Bijzonderheden die enkel op jullie overeenkomst  van toepassing zijn
  1. De omschrijving van de dienst of het product

Laat de leverancier weten waar je naar op zoek bent, wil jij een PCB in een behuizing, een halffabricaat of totaalproducten? Vaak is dit, wanneer een SLA besproken wordt, al bekend maar het is goed om de verwachtingen helder uiteen te zetten. Ben je daarnaast van plan herhaaldelijk orders te plaatsen? Heb je zelf de PCB ontworpen of heb je hulp nodig bij de productontwikkeling? Expice kan niet enkel dienen als leverancier, er kan ook meegedacht worden op het gebied van R&D. Kom in de SLA tot een overeenkomst met betrekking tot de diensten of producten.

  1. De duur van de overeenkomst en wanneer deze beëindigd wordt.

Sinds 2003 is Expice al bezig met het produceren en ontwikkelen van elektronica. Sommigen klanten blijven al die jaren bij dezelfde leverancier, maar het kan natuurlijk zo zijn dat jij een bepaalde tijdsperiode in gedachte hebt. Maak afspraken over hoelang de overeenkomst duurt, zo weten beide partijen waar ze op kunnen rekenen. 

  1. Wie de contactpersonen zijn

Wie bel jij in nood? Of gewoon met een snelle vraag? Een contactpersoon is super belangrijk. Soms wil je gewoon even sparren, soms wil je snel antwoord op je vraag en soms wil je dat iemand langdurig met je meedenkt. Een goede relatie is daarom zeer waardevol, maar weet vooraf wel met wie je die relatie aangaat. Bij Expice wordt bijvoorbeeld veel waarde gehecht aan een hoge mate van klanttevredenheid.

  1. Wat de responsie of levertijd is

Als je midden in het productieproces van jouw eindproduct zit en je hebt een halffabricaat nodig dan wil je weten hoelang het duurt voor de batch geleverd wordt. Deels van belang is hier de complexiteit van de printplaat, daar kun je goede afspraken over maken in een SLA met jouw contactpersoon. Daarnaast wil je een snelle responsietijd met betrekking tot antwoorden op mails. Zo houd je het productieproces op gang.

  1. De berekening van de tarieven en kosten

Weet wat je uitgeeft. Ben jij de inkoper van jouw bedrijf en weet je hoeveel budget je ongeveer kunt uitgeven aan een printplaat? Bespreek dat vooraf, en laat in de SLA vastleggen wat je voor het product betaalt. Bij Expice kun je rekenen op veel transparantie, zo weet jij vooraf dat een kortere levertijd bijvoorbeeld hogere kosten met zich meebrengt.  

  1. Op welke wijze er betaald dient te worden

In een SLA staan de verplichtingen van zowel de leverancier als de afnemer. Vooraf wordt dus ook de wijze van betaling besproken. Denk daarbij tevens aan betalingsfrequenties en de overige gewenste condities.  

  1. De wijze waarop de dienst wordt gemeten

Weet jij al wat de KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) voor jouw leverancier zijn? Bepaal vooraf gezamenlijk waar op gelet wordt. Kwantificeer dat, maak het dus meetbaar door jouw eisen uit te drukken in cijfers. Je wil een bepaalde respons- of levertijd, je wil een bepaalde prijs en je wil zeker zijn van een hoog serviceniveau. Meet deze indicatoren goed zodat je de dienst en producten van jouw leverancier goed kunt evalueren. Zorg er daarbij voor dat de KPI’s op zich weer voldoen aan enkele eisen zoals:

  • De validiteit (Zorg ervoor dat de prestatie-indicator goed meet wat het zou moeten meten)
  • De geldigheid (de prestatie-indicator moet ook toegepast kunnen worden)
  • Eenduidigheid (zorg ervoor dat de prestatie-indicator niet op meerdere manieren te interpreteren valt)
  • Meetbaarheid (kwantificeren! Welke cijfers wil jij graag zien?)
  • Vergelijkbaarheid (kan je de KPI’s vergelijken met die in andere situaties?)
  1. Hoe vaak, en naar wie, gerapporteerd wordt

Goede communicatie is de sleutel tot iedere goede samenwerking. Deel van die goede communicatie is de rapportage. Laat aan de leverancier weten wat de resultaten van de samenwerking zijn en waar verbetering mogelijk is.

  1. Wat de gevolgen zijn bij het niet nakomen van de afspraken

Dit geldt voor beide partijen. Wordt er op tijd geleverd? En wordt er dan vervolgens ook op tijd voor betaald? Zijn de producten van de gewenste kwaliteit en blijft de afnemer ook gedurende de hele afgesproken periode afnemer? Belangrijk om in de gaten te houden en dus belangrijk om vooraf af te spreken wat er gebeurt als één van de twee partijen zich niet aan de afspraken houdt.

  1. Hoe om wordt gegaan met de wijzigingen van de dienst

Gebeurt er iets met jouw budget als inkoper? Of zijn er veranderingen gaande bij je leverancier? Hoewel je zo veel mogelijk voor de toekomst vaststelt, kun je deze zelden voorspellen. Weet dus waar je aan toe bent zodra iets aan verandering onderhevig is. Zodra jouw leverancier wil afwijken van de SLA zou je direct moeten weten wat de juiste stappen zijn.

  1. Of, en onder welke voorwaarden, men onder de SLA uit kan komen

Wat als een van de twee partijen de samenwerking wil ontbinden? Ja, wat dan? Misschien wil je zelf onder enkele afspraken uitkomen of merk je dat dit het geval is bij de leverancier. Dat kan niet zomaar, maar er kunnen afspraken over gemaakt worden. Voorkom dat je jezelf lastige vragen moet stellen wanneer het erop aankomt en stel vooraf vast hoe je met deze situatie om wil gaan. 

  1. Welke bijzonderheden op de SLA van toepassing zijn

Verschillende afspraken binnen de SLA kunnen zo ingericht worden als jij wilt. Dat betekent derhalve ook dat er ruimte is om zelf nog wat toe te voegen of weg te halen binnen het professioneel samengesteld raamwerk van afspraken tussen beide partijen. Zolang je er met je leverancier maar uitkomt en het duidelijk is wat er gebeurt bij wijzigingen. Samen, met heldere communicatie en afspraken, kom je het verst. Wat die afspraken ook zijn. 

Zijn er nog details die vastgelegd moeten worden in de SLA?

Naast de grote lijnen zijn er nog enkele zaken die je kunt vastleggen, denk aan:

  • De tijd en datum waarop de SLA ondertekend is
  • De locatie waar de SLA ondertekend is
  • Een omschrijving van beide partijen (wie zijn jullie?)
  • Eventuele bijlagen (waarin afspraken, diensten of producten verder toegelicht kunnen worden)

Wat zet je dan eigenlijk niet in een SLA?

Naar iedere goede relatie werk je samen toe. Zo kan het natuurlijk dat de leverancier net even een stapje extra voor je zet. Expice denkt graag met je mee. Heb jij echt moeite met het aanleveren van een Gerber file? Kom je er met het design van jouw PCB toch niet helemaal lekker uit? Van Expice mag je altijd dat stapje extra verwachten, of het nou in de SLA staat of niet. 

Kan je ook meerdere SLA’s opstellen?

Absoluut. Ieder bedrijf is aan verandering onderhevig dankzij technologische innovatie of veranderende economische omstandigheden. Evalueer daarom regelmatig en stel indien nodig een nieuwe SLA op. Voorkom zo dat de overeenkomsten verouderen ten opzichte van de praktijk. Een verzoek tot wijziging van de SLA noem je weer een RFC (Request For Change). Neem daarvoor contact op met jouw contactpersoon. 

Expice helpt je graag met productontwikkeling, R&D en het aanleveren en opstellen van alle benodigde bestanden. Heb jij een prototype in gedachten en heb je hulp nodig bij het opstellen van een zogeheten minimal viable product (MVP)? Ook dan kun je bij Expice terecht. Weet jij vervolgens precies wat je nodig hebt en wanneer? Herhaalbestellingen zijn met één druk op de knop bij Expice mogelijk. Meer weten over de diensten van Expice? Download de brochure of neem vrijblijvend contact met ons op.

Expice B.O.M. template downloaden

Vul de lijst in en stuur deze naar ons op. Dan laten we je zo snel mogelijk weten wanneer we kunnen starten.

Template - Bill of Materials

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vraag een terugbelverzoek aan

Een van onze experts belt je op werkdagen binnen 24 uur terug!